Krótki Przewodnik

Gotowość ładunku do wysyłki

Termin „gotowość ładunku do wysyłki” jest związany z handlem międzynarodowym i oznacza określoną datę, kiedy nadawca (zwany również sprzedawcą, producentem, lub eksporterem) ma przygotować ładunek do przekazania dostawcy usług transportowych.

Celem tego artykułu jest dokładne wyjaśnienie, co to znaczy gotowość ładunku do wysyłki i wyjaśnienie wszelkich wątpliwości związanych z datą gotowości ładunku w komunikacji między nadawcami, odbiorcami i spedytorami. Spedytorzy czasami odnoszą się do daty gotowości ładunku skrótem CRD.

Trzy elementy określają, czy ładunek jest gotowy

W przypadku międzynarodowego transportu towarów istnieje dokładny czas przewozu lub opóźnień, pomiędzy lokalizacją sprzedawcy a miejscem odbiorcy lub pomiędzy spedytorem i odbiorcą, w którym towary nie znajdują się już w posiadaniu sprzedającego i kiedy przechodzą w posiadanie kupującego.

W umowie zawieranej między sprzedawcą a nabywcą należy zatem ustalić dzień, w którym towary są gotowe do przekazania nabywcy, bez uwzględnienia opóźnienia w tranzycie. Data gotowości ładunku do wysyłki jest datą, w której sprzedawca ma przygotowany towar do przekazania w swojej siedzibie i jest określona przez trzy parametry:

Przesyłka jest dostępna i kompletna w uzgodnionej lokalizacji
Ładunek jest zapakowany tak, aby można go było wysłać za pośrednictwem uzgodnionego rodzaju transportu
Dokumenty do wysyłki międzynarodowej są przygotowane i dostępne

gotowość ładunku do wysyłki droga

Dostępna i kompletna

Nadawca i odbiorca zwykle uzgadniają lokalizację, w którym ładunek musi być gotowy. Zazwyczaj będzie to pomieszczenie producenta lub sprzedawcy i i będzie to fabryka lub magazyn eksportera. Kompletność ładunku oznacza, że spełnia on warunki umowy między sprzedawcą a kupującym. Zazwyczaj jest to kompletny produkt w ilości i jakości zgodnej z umową lub zamówieniem, jaki udokumentowano na fakturze i liście przewozowej.

Pakowanie zdatne do żeglugi

Wymagania dotyczące pakowania towarów zależą od uzgodnionego rodzaju transportu. W przypadku frachtu morskiego i ładunku mniejszego niż ładunek kontenerowy, przesyłka musi być zapakowana, aby nie uległa uszkodzeniu podczas załadunku i transportu morskiego. Jest to również określane jako ładunek zdatny do żeglugi. Kiedy spedytor odbiera towar, sprawdza opakowanie. Jeśli uzna, że nie jest odpowiedni do transportu, odrzuca on ładunek lub może zaoferować, aby przepakować towar za opłatą.

ładunek zdatny do transportu morskiego

Taki ładunek będzie np. zapakowany w drewnianą skrzynie, którą można łatwo włożyć jako ładunek mniejszy do kontenera. W przypadku ładunku mniejszego niż kontener (LCL) gotowość ładunku do wysyłki oznacza, że opakowanie musi być w stanie wytrzymać załadunek na ciężarówkę w lokalizacji nadawcy. Kolejne etapy to rozładunek w magazynie spedytora (zazwyczaj za pomocą wózka widłowego lub ręcznie), ponowne załadowanie do kontenera morskiego, wysyłka do miejsca przeznaczenia (w tym przeładunek kontenera dźwigiem), fracht morski, wypakowanie kontenera w magazynie spedytora, ponowne załadowanie na ciężarówkę i rozładunek w siedzibie odbiorcy. Oceniając gotowość zapakowania, należy wziąć pod uwagę, że będzie on przeładowywany co najmniej sześć razy. Ponadto trzeba wziąć również pod uwagę odporność na warunki pogodowe oraz stan dróg.

Gotowość towarów do wysyłki i przewozu zależy od rodzaju towaru. Typowymi przykładami opakowania są kartony lub drewniane skrzynie. Towar jednak może znajdować się również na belach, bębnach lub rolkach. Nadawca nie ma obowiązku pakowania na palety, ale może znacznie zmniejszyć to ryzyko uszkodzenia, ponieważ pomaga w automatyzacji obsługi. Przy wysyłce ładunku mniejszego niż kontener LCL wymagane jest żeby pakowanie wytrzymało ułożenie towarów w stos. Tak więc, gdy używasz kartonów, muszą być mocne i wypełnione zabezpieczeniem, aby uniknąć uszkodzenia, jeśli inne ładunki zostaną ułożone na nich.

gotowość łądunku do wysyłki dokumenty

Przygotowanie dokumentów

Gotowość ładunku do wysyłki uwzględnia także przygotowanie dokumentów w uzgodnionym terminie. Powinny one przynajmniej składać się z faktury handlowej i listu przewozowego. Mogą istnieć także dodatkowe wymagania dotyczące dokumentacji w zależności od rynku, o czym powinien poinformować agent celny lub spedytor (zobacz nasz artykuł na temat etapów wysyłki międzynarodowej). Ponadto mogą istnieć dodatkowe wymagania związane z rodzajem towarów, takie jak certyfikaty i uprawnienia. Dokumenty uznaje się za kompletne, gdy wszystkie dokumenty wymagane do eksportu i importu przesyłki są gotowe.

Dwie rzeczy, na które trzeba uważać:

  1. Gdy dokonujesz  rezerwacji transportu u spedytora, wymiary przesyłki muszą zawierać wszelkie materiały potrzebne do zapakowania ładunku do transportu. Należy pamiętać, że rodzaj opakowania zwiększy zarówno wymiary, jak i wagę przesyłki.
  2. Gotowość ładunku do wysyłki nie oznacza, że ładunek jest przeszedł odprawę eksportową. Proces odprawy celnej eksportowej realizowany jest przez pośrednika celnego lub spedytora i może nastąpić dopiero po dacie gotowości ładunku. Dokumenty, które zapewnia wysyłający są wymagane do przedłożenia organom wraz z deklaracją celną.

transport morski transport lądowy

Gotowość ładunku do wysyłki – kolejne kroki

Zazwyczaj kupujący i sprzedający (lub eksporter i importer) uzgadniają między sobą, że sprzedawca powiadomi nabywcę i spedytora o  przygotowaniu ładunku. Gotowość ładunku do wysyłki zostaje ponownie potwierdzona. Jest to często określane skrótem NOR (Notice Of Readiness).

Po przygotowaniu ładunku przesyłka jest przekazywana stronie zleconej przez nadawcę lub odbiorcę w celu wykonania usługi transportu. Zwykle jest to spedytor lub lokalna firma transportowa (zobacz blog na temat etapów wysyłki).

Co się dzieje jeśli przesyłka jest gotowa przed lub po terminie wyznaczającym gotowość ładunku do wysyłki?

Jeżeli ładunek jest gotowy po ustalonym terminie gotowości ładunku, zwykle pociąga to za sobą opóźnienie w dostawie do odbiorcy (kupującego lub importera). Najlepiej byłoby uzgodnić w momencie składania zamówienia, jakie są zasady w tym przypadku. Może to być wprowadzenie pewnej elastyczności co do terminu gotowości ładunku z uzgodnionym schematem kar za opóźnienia. Może też wiązać się z wymogiem skorzystania z szybszego środka transportu (zwykle transportem lotniczym). Koszt zostanie przydzielony stronie, która ponosi winę za opóźnienie.

Jeśli uważasz, że nie przedstawiliśmy wszystkich niezbędnych informacji w tym artykule lub masz inne uwagi lub pytania, nie wahaj się wysłać do nas wiadomość korzystając z naszego formularza kontaktowego.