Przewodnik

7 etapów transportu międzynarodowego

Transport towarów między różnymi krajami odbywa się z wielu powodów. Większość jednak ma na celu zwiększenie wartości towarów. Wraz z szybkim rozwojem handlu elektronicznego, duża liczba mniejszych firm potrzebuje obecnie transportu międzynarodowego. W tym artykule staramy się wyjaśnić poszczególne etapy, o których powinieneś wiedzieć zanim zarezerwujesz swój pierwszy transport międzynarodowy.

Firmy transportowe, agencje bookingowe, spedytorzy, domy maklerskie; jest wiele podmiotów zaangażowanych w międzynarodowy transport. Jeśli potrzebujesz transportu międzynarodowego ładunku, który może zmieścić się w standardowym kontenerze, ale nie jest wystarczający do jego zapełnienia oraz jeśli Twoja przesyłka nie jest tak pilna, że jesteś w stanie zapłacić dodatkowo za transport lotniczy, prawdopodobnie potrzebujesz mniej niż kontener – LCL (less than container load – wyjaśnienie na blogu). Jeśli tak jest, jedynymi podmiotami, z którymi będziesz miał do czynienia są:

Przedstawiamy czterech kluczowych graczy w transporcie LCL: Nadawca ładunku, Odbiorca, Spedytor i Linia Spedycyjna.

Linia żeglugowa to firma przewożąca ładunki na morzu. Najprawdopodobniej nigdy z nimi osobiście nie porozmawiasz, a nawet nie zobaczysz  dokumentów lub korespondencji z nimi. Jednakże, spedytor, czyli dostawca usług logistycznych, z którym będziesz miał do czynienia. Może on zorganizować transport od nadawcy do odbiorcy – jednym z nich jest Ty.

Nadawca/wysyłający jest podmiotem procesu transportu w miejscu nadania. Możesz to być Ty lub fabryka albo sprzedawca, od którego kupujesz produkt. Odbiorca jest odbiorcą ładunku; to ponownie możesz być Ty lub ktoś, komu sprzedajesz produkt.

5 kroków fizycznych i 2 etapy dokumentacji w procesie transportu międzynarodowego

Podczas transportu towarów od nadawcy do odbiorcy istnieje pięć fizycznych kroków i dwa etapy dokumentacji, które musi pokonać każda pojedyncza przesyłka. Z każdym krokiem wiąże się koszt, który musi pokryć ktoś, zwykle spedytor lub odbiorca. Jeśli chcesz uniknąć dodatkowych kosztów i niepotrzebnych opóźnień w łańcuchu dostawy, upewnij się, że za każdym razem, gdy rezerwujesz przesyłkę, wyraźnie zgadzasz się, kto dokładnie płaci za każde z tych 7 kroków.

Siedem etapów transportu międzynarodowego: odbiór towarów, eksportowe odprawy celne, załadunek towarów, fracht, importowe odprawy celne, transport do destynacji (towaru), import towarów (dostawa)

7 etapów transportu międzynarodowego

W razie wątpliwości spójrz na umowę pomiędzy spedytorem i odbiorcą. Jeżeli jest to sprzedaż towarów, to często przekazanie odpowiedzialności za towary jest uzgadniane w umowie. To z umowy wynika, kto pokrywa koszty poszczególnego etapu transportu międzynarodowego.

ciężarowy transport międzynarodowy towarów

Odbiór towarów

Pierwszą częścią transportu międzynarodowego jest odbiór towarów. Dotyczy to transportu ładunku od producenta/nadającego do magazynów spedytora. Miejscem spedycji w przypadku ładunków mniejszych od ładunków kontenerowych jest zawsze centrum konsolidacji eksportu (magazyn początkowy). W nim spedytor ma własny zespół lub wyznaczonych agentów będących pod jego kontrolą. Towary zwykle poruszają się po drodze (samochodem ciężarowym), koleją lub kombinacją wymienionych. Jeśli uzgodniono, że spedytor jest odpowiedzialny za tę część transportu, zwykle jest on organizowany przez lokalną firmę transportową. Jeżeli jednak odbiorca jest odpowiedzialny za tę część, często ma sens skorzystanie z usług spedytora. Może on zaoferować przewóz wywozu w ramach transportu międzynarodowego.

Przeładunek ładunku (załadunek na ciężarówkę) w pomieszczeniach spedytora nie jest uważany za część przewozu towarów wywożonych. Dzieje się tak dlatego, ponieważ odstawienie ciężarówki w siedzibie spedytora zwykle nie stanowi części przewozu towarów wywożonych.

Odprawa celna eksportowa

W przypadku każdej przesyłki opuszczającej dany kraj należy wypełnić formalności celne, aby spełnić wymogi prawne. Odprawa celna jest transakcją, w ramach której sporządzana jest deklaracja, a wymagane dokumenty są przedkładane władzom. Może zostać to wykonywane wyłącznie przez firmy posiadające ważne pozwolenia celne, tzw. brokerów celnych.

Odprawa celna eksportowa może być wykonywana przez spedytora z ważną licencją lub przez agenta wyznaczonego przez spedytora. Ewentualnie może to zrobić pośrednik celny wyznaczony bezpośrednio przez nadawcę, który niekoniecznie spełnia jakąkolwiek inną rolę w procesie wysyłki. Etap odprawy celnej eksportowej musi zostać zakończony, zanim ładunek może opuścić kraj nadania. Jeśli nie jest to wykonywane przez spedytora, często musi być zrealizowane, zanim ładunek znajdzie się w magazynie spedytora.

etapy transportu międzynarodowego

Załadunek towarów

Załadunek towaru obejmuje całą fizyczną obsługę i kontrolę ładunku od momentu otrzymania go w miejscu nadania do momentu załadowania na statek w kontenerze. W tym etapie wykonywanych  jest wiele czynności związanych z kontrolą nadania przez wiele różnych stron. Wszystko to jest koordynowane przez spedytora lub agenta wyznaczonego przez spedytora i to też on ponosi odpowiedzialność za ten etap. Krótko mówiąc, po otrzymaniu ładunku jest on kontrolowany (rejestrowany), planowany do załadunku, konsolidowany z innym ładunkiem, pakowany do kontenera i przewożony do portu, w którym jest załadowany na statek.

Chociaż zawsze to ostatecznie spedytor zajmuje się obsługą załadunku towarów, etap ten może być opłacony przez nadawcę lub odbiorcę. Nie jest to uzależnione od tego, kto faktycznie dokona zakupu spedycji. Na przykład, jeśli odbiorca zdecydował się na użytkownika Spedytora A dla obsługi importu i uzgodnił z nadawcą, że nadawca zapłaci opłaty importowe, automatycznie nadawca kupuje usługę od Spedytora A. Sytuacja ta może wywołać pewne tarcia w przypadku, gdy nadawca uważa, że ​​cena za obsługę pochodzenia nie jest na poziomie rynkowym, ponieważ w tym przypadku są one zmuszone do korzystania ze Spedytora A.

Fracht morski

Spedytor decyduje o linii żeglugowej, która wykonuje fracht morski od miejsca nadania do miejsca przeznaczenia w celu dostarczenia przesyłek zgodnie z harmonogramem. Spedytor i linia żeglugowa zawiera umowę przewozu kontenera, ani nadawca, ani odbiorca w tym przypadku nie mają bezpośredniego kontaktu z linią żeglugową.

fracht morski

Kosztem frachtu morskiego ostatecznie zostaje obciążony nadawca lub odbiorcę. Jednak fracht morski nigdy nie jest całkowitym kosztem wysyłki z portu do portu. W branży naliczane są liczne opłaty dodatkowe, takie jak współczynnik dodatku paliwowego i współczynnik korekty walutowej, którymi również zostaje obciążony nadawca lub odbiorca.

Opłaty celne importowe

Importowa odprawa celna może zwykle rozpocząć się przed przybyciem ładunku do kraju docelowego. Jeśli chodzi o odprawę celną eksportową, jest to formalność, w której deklaracja jest opracowywana i składana wraz z odpowiednimi dokumentami umożliwiającymi władzom rejestrację i pobieranie wszelkich należności celnych od wysyłki. Importowa odprawa celna wykonywana jest przez spedytora lub przedstawiciela spedytora lub przez pośrednika celnego wyznaczonego przez odbiorcę.

Proces odprawy celnej importowej musi zostać zakończony przed opuszczeniem ładunku obszaru celnego w kraju przeznaczenia. Zazwyczaj, zanim ładunek opuści docelowy magazyn nadawcy lub spedytora.

dostarczenie przesyłki

Transport do destynacji

Jeśli chodzi o transport do destynacji ładunku, przeładunek jest również wymagany w miejscu docelowym, zanim będzie mógł zostać wydany odbiorcy. Krótko mówiąc, dostarczenie przesyłki obejmuje przeniesienie kontenera ze statku na ląd oraz z portu do docelowego magazynu spedytora. Obejmuje to również wypakowanie przesyłki z kontenera i przygotowywanie ładunku do odbioru przez odbiorcę.

Ciężarówka do przewozu przesyłek LCL

Transport ładunku do destynacji związany jest z wieloma dodatkowymi opłatami w miejscu docelowym i zawsze realizowane jest przez spedytora lub agenta wyznaczonego przez spedytora. Kosztem może zostać obciążony nadawca lub odbiorca, ale zawsze musi on zostać zapłacony w całości, zanim ładunek zostanie przekazany odbiorcy. Ponownie, jeżeli z umowy wynika, że nadawca opłaca fracht morski, a odbiorca pokrywa opłaty celne, to w rzeczywistości nadawca decyduje, od kogo odbiorca musi nabyć obsługę transportu przesyłki do destynacji. Jak omówiono w odniesieniu do opłat źródłowych, może to wywołać pewne tarcia lub niespodzianki dla odbiorcy, który nie spodziewał się dodatkowych opłat.

etapy transportu międzynarodowego

Import towarów – dostarczenie odbiorcy

Ostatnim etapem transportu jest dostarczenie ładunku do odbiorcy. Może go realizować spedytor lub lokalna firma transportowa wyznaczona przez odbiorcę. Jeżeli ta część transportu jest organizowana przez spedytora, zwykle największy sens ma skorzystanie z usług spedytora, który może również zorganizować spedycję importową. Transport towarów przywożonych zazwyczaj obejmuje transport pod konkretny adres, ale nie rozładunek z ciężarówki, za co odpowiada odbiorca.

Rezerwacja transportu międzynarodowego z Transporteca

Chociaż proces wysyłki może być czasem żmudny i niewygodny, staraliśmy się uprościć proces transportu międzynarodowego z punktu A do B dla naszych klientów. Jeśli korzystasz z wyszukiwarek internetowych do lotów i rezerwacji hotelowych, powinieneś czuć się  swobodnie, korzystając z naszego portalu.

Transporteca.pl dąży do tego, aby usługi związane z zakupem i transportem towarów były tak proste, jak kupowanie jakiegokolwiek innego produktu. Pomimo, że wiele rzeczy dzieje się w tle, staramy się żeby rezerwacja transportu z nami wyglądała bezproblemowo.