Wiele osób zamawiających transport po raz pierwszy ma frustrujące problemy ze stworzeniem oglądu cen transportu towarów z miejsca A do miejsca B. Zadaniem poniższego artykułu jest dostarczenie najważniejszych wskazówek dotyczących cen transportu towarów.
Frustracje wynikają częściowo z tego, iż jako konsumenci jesteśmy przyzwyczajeni, iż ceny wszystkich towarów i usług takich jak bilety lotnicze, noclegi w hotelu, elektronika i ubranka dla dzieci możemy błyskawicznie znaleźć i porównać w Internecie. Jednakże, ciężko jest doszukać się jasnych wskazówek dotyczących cen transportu towarów.
Ponadto większość osób zaczynających swoją przygodę na rynku transportowym nie zna podstawowych „rodzajów produktów” w świecie transportu, takich jak FOB i Ex-Works.
1. Gdzie znajdę ceny transportu towarów?
Zdecydowana większość rynku transportowego jest ciągle dostępna tylko offline. Innymi słowy: Musisz zadzwonić do spedytorów, by uzyskać ceny transportu Twoich towarów. W przypadku niektórych rynków zaczynają się jednak pojawiać rozwiązania alternatywne:
www.fragtopgaver.dk – transport na terenie Danii
www.transporteca.com – transport z i do Danii drogą morską, lotniczą i transport drogowy
www.timocom.dk – transport ciężarowy na terenie Europy
www.freightquote.com – transport ciężarowy na terenie USA
www.xpressrate.com – transport z i do USA drogą morską i lotniczą
www.flexport.com – transport z i do USA
www.nimber.com – transport niewielkich przedmiotów oferowany przez osoby prywatne dla osób prywatnych
2. Co zawiera cena za transport?
By móc porównać ceny transportu towarów konieczne jest podstawowe zrozumienie elementów, na które składa się transport towarów. Na szczęście prawie wszystkie rodzaje transportów składają się z tych samych 7 elementów:
Odbiór towaru
Odprawa celna eksportowa
Przeładunek przy eksporcie
Transport morski, powietrzny lub drogowy
Odprawa celna importowa
Przeładunek przy imporcie
Dostawa
Przeczytaj nasz artykuł o procesie transportu, by uzyskać więcej szczegółów. Jak wynika z powyższej listy, sam przewóz znajduje się pośrodku (punkt 4) i powtarzają się te same trzy elementy (odbiór/dostawa, odprawa celna i przeładunek) przed i po.
W przypadku transportu towarów z jednego kraju UE do innego kraju UE, nie mamy do czynienia z odprawą celną przed i po (punkt 2 i 5) w trakcie procesu. Natomiast w przypadku transportu całego kontenera lub pełnego samochodu ciężarowego, nie mamy do czynienia z przeładunkiem przed i po (punkt 3 i 6). W pozostałych przypadkach obowiązuje 7 punktów.
Gdy dwie strony zawierają umowę handlową dotyczącą partii produktów, powinny one także uzgodnić warunki, zgodnie z którymi ma przebiegać transport. W tym celu korzysta się z tzw. reguł Incoterms. Najpopularniejszymi regułami dla importerów są FOB i EXW, a dla eksporterów są to CFR i DAP.
Dla importera:
EXW oznacza „Ex-works” i zakłada opłacenie wszystkich punktów, to znaczy wyżej wymienionych punktów 1-7
FOB oznacza „Free OnBoard” i zakłada opłacenie punktów 4-7
Dla eksportera:
DAP oznacza „Delivery At Place” i zakłada opłacenie wszystkich punktów, to znaczy 1-7
CFR oznacza „Cost & Freight” i zakłada opłacenie punktów 1-4
3. W jaki sposób spedytor ustala ceny transportu?
Podstawowe zrozumienie metod pracy i ustalania cen przez spedytora może znacząco ułatwić rozmowy. Spedytor może zasadniczo zawsze podać cenę za sam przewóz, tzn. punkt 4 i koszty lokalne ponoszone w kraju spedytora.
Innymi słowy, jeżeli zapytasz duńskiego spedytora o cenę transportu przesyłki importowej z Wietnamu do Danii, to spedytor będzie mógł z łatwością podać cenę za punkty 4-7, co odpowiada FOB. Spedytor nie posiada gotowych cen za punkty 1, 2 i 3 i dlatego będzie musiał zapytać się o nie swojego lokalnego agenta w Wietnamie.
Spedytor jest zmuszony zrobić to za każdym razem, gdy otrzymuje on zapytanie od klientów. Ten proces wymaga wiele pracy i zazwyczaj spedytor podejmuje się tej pracy, jeżeli jest w miarę pewny, iż naprawdę chcesz kupić u niego transport. Innymi słowami: spedytor preferuje zazwyczaj podanie Tobie cen transportu dla FOB, zamiast EXW.
To samo tyczy się eksportu. Duński spedytor może szybko podać Tobie ceny za punkty 1-4, tzn. za to, co odpowiada CFR, lecz będzie zmuszony dopytać się lokalnego agenta w kraju odbiorcy o ceny za punkty 5-7. Dlatego, jeżeli jesteś eksporterem, spedytor zazwyczaj preferuje podanie cen za transport zgodnie z regułą CFR, zamiast DAP.
Zwróć uwagę na te kwestie, gdy omawiasz ze spedytorem cenę za transport towarów.
4. Staraj się zawsze uzyskać cenę all-in (pol. wszystko wliczone)
Często możesz doświadczyć sytuacji, w której spedytor zamiast przesłać łączną cenę za transport towarów, przesyła całą listę elementów składowych ceny oczekując, iż sam będziesz w stanie wyliczyć łączną cenę.
Tego typu lista zawiera zazwyczaj ceny w wielu różnych walutach i wiele skrótów, które są niezrozumiałe dla niewtajemniczonych. Poniżej podajemy rzeczywisty przykład tego rodzaju oferty:
Freight all-in: złoty 1,552
Port charge: USD 13 per W/M
Offload on warehouse: USD 3.3 per W/M
Clean customs: USD 25/bill
Document: USD 32/bill
ENS: USD 30/bill
Telex release: USD 16.5/bill
Commodity inspection fee: USD 16.5/shpt
Truck up: USD 400.00
Czy jesteś w stanie wyliczyć ostateczną cenę za transport? Po otrzymaniu takiej oferty, jesteś zmuszony poprosić spedytora o wyliczenie łącznej ceny za Twoją przesyłkę. Tutaj możesz zobaczyć aktualne ceny transportu towarów all-in.
Jakie są zwyczaje? Różne rodzaje transportów mają własne „kultury podawania cen”, czyli własne metody podawania cen transportu towarów. Pomocne może być poznanie tych różnic.
5. Cena transportu towarów w przypadku transportu drogowego
Decydującym czynnikiem jest, czy transport odbywa się między krajami UE, czy też nie.
Jeżeli transport towarów ma się odbyć pomiędzy dwoma krajami UE, spedytor poda zazwyczaj łączną cenę all-in, tak iż nie będziesz musiał podejmować żadnych dodatkowych działań. Jeżeli mamy jednak do czynienia z transportem z lub do UE, np. ze Szwajcarii do Danii, to zazwyczaj otrzymasz cenę za przewóz oraz cenę za odprawę celną eksportową w Szwajcarii oraz cenę za odprawę celną importową w Danii.
6. Cena transportu towarów w przypadku transportu morskiego
W przypadku transportu morskiego spedytor zazwyczaj poda cenę all-in za elementy, na które ma wpływ. Będzie to zazwyczaj fracht i koszty ponoszone w kraju, w którym siedzibę ma spedytor, np. w przypadku duńskiego spedytora będzie to Dania. Jeżeli chcesz poznać koszty „po drugiej stronie granicy”, będą się one zazwyczaj składać z wielu pozycji, jak w powyższym przykładzie.
7. Cena transportu towarów w przypadku transportu lotniczego
Standardowy transport lotniczy polega na przewożeniu ładunków samolotami pasażerskimi, na przykład przez SAS lub Lufthansa. Standardowy transport lotniczy przypomina bardzo w swojej strukturze transport morski, oznacza to, iż spedytor szybko i łatwo może podać Ci łączną cenę za sam przewóz i lokalne koszty w kraju, w którym ma swoją siedzibę. Uzyskanie kosztów w krajach zamorskich zajmie sporo czasu, a sama specyfikacja będzie się składać z wielu pozycji.
Ładunki kurierskie przesyłane są przez jedną z firm kurierskich, na przykład FedEx, UPS, DHL lub TNT. W tym przypadku zawsze otrzymujesz cenę all-in, która zawiera wszystkie 7 punktów. Innymi słowy ceny są zawsze podane dla reguły EXW (dla importu) i DAP (dla eksportu). Możesz wysłać ładunek zgodnie z regułami FOB lub CFR, lecz cena będzie taka sama, więc tylko w rzadkich przypadkach może to być opłacalne.
8. Różnica między cłem i odprawą celną
Wiele osób ma problemy z rozróżnieniem pojęć cło i odprawa celna. Cło jest opłatą nakładaną przez państwo, którą musisz zapłacić, jeżeli importujesz lub eksportujesz towary. Opłaty celne są pobierane bezpośrednio przez Duński Urząd Skarbowy.
Odprawa celna to praca związana ze złożeniem deklaracji celnej dotyczącej towarów, które importujesz i eksportujesz, w Duńskim Urzędzie Skarbowym. Czynność ta jest zazwyczaj wykonywana przez spedytora i polega na wpisaniu szczegółów takich jak rodzaj ładunku i jego wartość w systemie celnym.
9. Podatek VAT
Istnieje rozróżnienie pomiędzy duńskim podatkiem VAT od usługi transportowej i towarów, które transportujemy. Jeżeli transport następuje pomiędzy dwoma krajami UE, należy naliczyć duński podatek VAT od całej usługi transportowej. To obowiązkiem spedytora jest jego pobranie. Jeżeli na przykład transportujesz paletę z Włoch do Danii, to obowiązkiem spedytora jest pobranie duńskiego podatku VAT według stawki 25%.
Jeżeli transport następuje z lub do kraju spoza UE, należy zapłacić duński podatek VAT od tej części usługi transportowej, która świadczona jest w UE. Innymi słowy: jeżeli importujesz paletę z towarami z USA i łączna cena za transport wynosi 4,780 złoty, z czego lokalne koszty (podstawa wyliczenia duńskiego podatku VAT) w UE wynoszą 1,194 złoty, podatek VAT zostanie wyliczony na 280 złoty. Obowiązkiem spedytora jest naliczenie i pobranie podatku.
Ceny transportu towarów z Transporteca
Tutaj na portalu możesz wyszukać ceny transportu towarów i zamówić Twój transport online. Wszystkie ceny można porównać i wszystkie ceny są cenami all-in.
Jeżeli nie posiadamy cen dla Twojego wyszukiwania online, oferujemy darmową, niezobowiązującą ofertę z gwarancją ceny pochodzącą z naszej sieci współpracy ze spedytorami, którą otrzymasz w ciągu 24 godzin.