9 Rzeczy, na Które Trzeba Uważać

Błędy importowe

Ta strona ma na celu pomóc firmom, zajmującym się handlem międzynarodowym, uniknąć najbardziej typowych pułapek. Jeśli i Tobie przydarzyły się błędy importowe oraz złe doświadczenia, z których inni mogą skorzystać, podziel się nimi z nami, aby mogli je tutaj uwzględnić.

Dokumenty przewozowe

Dokumenty są częstym źródłem opóźnień i frustracji w handlu międzynarodowym (zob. Pułapki w transporcie). Podczas gdy większość procesu wysyłki z zasady może być realizowana bez pełnych i dokładnych dokumentów, odprawa celna będzie opóźniona w przypadku, gdy brakuje informacji lub jest ona niedokładna.

Nie należy przyjmować za pewnik, że otrzymane dokumenty są dokładne. Należy przyzwyczajać się do sprawdzania, czy wszystkie informacje są kompletne oraz natychmiast usuwać wszelkie niedokładności, uzupełniać brakujące lub błędne informacje. Wysyłka międzynarodowa jest prosta i logiczna. Te dokumenty też. Jeśli coś wygląda źle – często tak jest i powoduje błędy importowe.

Dowiedz się u spedytora, czy musisz dostarczyć oryginały dokumentów, czy też wystarczy zeskanowana kopia. W przypadku listu przewozowego (B/L), należy pamiętać, że odbiorca będzie musiał przedstawić oryginalny dokument spedytorowi w miejscu przeznaczenia, aby odebrać ładunek. Należy zatem uzgodnić, kiedy i w jaki sposób dokumenty te będą przekazywane od nadawcy do odbiorcy.

Kto robi co?

W procesie transportu międzynarodowego zawsze jest siedem etapów, które należy załatwić i opłacić. Możesz uniknąć negatywnych niespodzianek, jeśli upewnisz się, że dokładnie uzgodniłeś, kto jest odpowiedzialny za który etap, przed wysyłką towarów. Sprawdź w artykule Siedem Kroków Transportu Międzynarodowego, aby dowiedzieć się, więcej o poszczególnych etapach. Pamiętaj, że cła nie są uważane za część procesu wysyłki. Jeśli władze w twoim kraju pobierają jakiekolwiek cła, koszty te będą wyższe.

pułapki importowe

Aby osiągnąć porozumienie między sprzedawcą i kupującym na wczesnym etapie procesu, należy przynajmniej uzgodnić odpowiedź na następujące pytania:

Kto jest odpowiedzialny za opłacenie której części procesu wysyłki?
Kto podpisuje umowę ze spedytorem?
Gdzie dokładnie znajduje się miejsce pochodzenie i przeznaczenia (adres, dane kontaktowe)?
Co jest przesyłane (wymiary, waga, zawartość)?
Kiedy ładunek zostanie przygotowany do wysyłki (ustalić datę załadunku)?
Co się stanie, jeśli wystąpi opóźnienie w wysyłce?

Podczas uzgadniania, kto jest odpowiedzialny za którą część procesu wysyłki, spróbuj użyć globalnie znormalizowanych Incoterms. Pozwoli to zminimalizować niewłaściwe interpretacje w dalszej części procesu. Błędy importowe najczęściej występują w przypadku braku porozumienia kto jest odpowiedzialny, za który etap transportu.

Opłaty lokalne

Nie pozwól, aby lokalne opłaty Cię zaskoczyły. Zbyt często spedytorzy i odbiorcy koncentrują się wyłącznie na kosztach frachtu przy szacowaniu kosztów transportu międzynarodowego. Zawsze istnieją lokalne opłaty zarówno w miejscu pochodzenia, jak i w miejscu przeznaczenia, dotyczące obsługi ładunku.

błędy importowe

Ilu spedytorów?

Ogranicz liczbę dostawców usług transportowych w kompleksowym procesie logistycznym. Zwykle korzystna jest współpraca tylko z jednym spedytorem. Dzięki temu kontaktujesz się tylko z jedną osobę i zmniejszasz ryzyko sporu między dostawcami usług logistycznych, jeśli coś pójdzie nie tak podczas przekazania.

Dopłaty

W przypadku rezerwacji transportu na Transporteca, wszystkie opłaty są wliczone w cenę, którą regulujesz po potwierdzeniu rezerwacji.

Jeśli dokonujesz rezerwacji bezpośrednio u spedytora lub chcesz osobno uiścić opłatę początkową lub docelową, należy się liczyć z dodatkowymi opłatami na fakturze końcowej. Powinieneś wiedzieć co oznaczają wszelkie pobierane opłaty i nie wahaj się poprosić o wyjaśnienia. Musisz jednak zdawać sobie sprawę, że spedytorzy prawdopodobnie nie wydadzą ładunku, dopóki wszystkie zaległe płatności nie zostaną uregulowane. Przeczytaj więcej o kosztach tutaj.

Przelewy bankowe

Opóźnienie w międzynarodowych przelewach bankowych często opóźnia proces wysyłki. O ile nie istnieje ustalony system opłat między nadawcą a odbiorcą, sprzedawca zwykle nie wysyła towaru, dopóki płatność nie zostanie przekazana od kupującego.

W przypadku międzynarodowych przelewów bankowych trzeba podać dokładne dane. Upewnij się, że wszystkie szczegóły są kompletne i w formacie, który może być użyty w systemie bankowości elektronicznej, który jest używany. Należy pamiętać, że formaty adresów różnią się w zależności od kraju, więc w razie wątpliwości należy zapytać sprzedawcę, który format jest wymagany, aby dokonać pomyślnego transferu. Jeśli bank odbierający nie akceptuje szczegółów przelewu, może minąć do 10 dni, zanim kupujący zostanie powiadomiony.

import samolotowy

Kody HS

Kody HS są używane do klasyfikacji ceł towarów podlegających wymianie międzynarodowej. Błędny kod HS może poważnie opóźnić wysyłkę w przypadku kontroli celnej. Ponadto błędny kod HS może nakładać wyższe opłaty celne na towary, niż jest to faktycznie wymagane. Aby zmniejszyć to ryzyko, spedytor lub agent celny powinien dokonać klasyfikacji towarów na podstawie dokładnego opisu ładunku przez nadawcę i mieć kod HS wydrukowany na liście przewozowym (B/L).

Ubezpieczenie transportowe

Czy potrzebuję ubezpieczenia transportowego? Jest to częste pytanie wśród nadawców i odbiorców. Przeświadczenie, że spedytor lub przewoźnik morski jest odpowiedzialny za utratę lub uszkodzenie towarów znajdujących się pod ich opieką, to powszechnie występujące błędy importowe. Faktem jest, że wszyscy spedytorzy i przewoźnicy posiadają ograniczoną odpowiedzialność, dlatego zaleca się ubezpieczenie ładunku. Uwzględnij w umowie handlowej między nadawcą i odbiorcą, wyznaczone jest kto jest odpowiedzialny za ubezpieczenie. Upewnij się też, że udostępniasz kopię umowy ubezpieczenia i procedury reklamacji.

Ubezpieczenie transportu można zwykle kupić bezpośrednio u spedytora lub niezależnego towarzystwa ubezpieczeniowego.

Czas Transportu

Kolejne częste błędy importowe to branie czasu transportu “z portu do portu” za całkowity czas transportu. Ustalając czas transportu dla różnych rozwiązań transportowych, upewnij się, że wiesz, które komponenty są częścią czasu transportu, aby uniknąć niemiłych niespodzianek.