Jak obliczyć

Całkowity koszt importu towarów z zagranicy

Całkowity koszt importu może nieść ze sobą wiele niespodzianek. Przeczytaj nasz poradnik, aby uniknąć niespodziewanych wydatków oraz zwiększyć swój zysk. Krok po kroku przedstawiamy jak obliczyć całkowity koszt importu towarów z zagranicy.

Kupowanie towarów

Całkowity koszt importu towarów może znacznie zmniejszyć Twój dochód ze sprzedaży zagranicznych artykułów. Zanim zaczniesz negocjować ceny ze swoim dostawcą, powinieneś upewnić się, że obie strony zgadzają się na określone warunki handlowe – zwane również Incoterms. Reguły te określają, jak Twoje towary mają zostać dostarczone i kto odpowiada za poszczególny etap. Podczas importowania zwykle będzie to reguła EXW lub FOB (więcej informacji na temat reguł handlu EXW i FOB znajdziesz tutaj).

Często widzimy, że ludzie zawierają umowę zakupu bez uzgodnienia konkretnych warunków. Kiedy towary są wyprodukowane i gotowe do wysyłki, pojawiają się problemy. „Och, chcesz to na warunkach FOB?”, pyta dostawca. „Oczywiście, możemy to zrobić w ten sposób, ale będzie to kosztować dodatkowe 400 PLN z powodu dodatkowych kosztów po naszej stronie”. Zazwyczaj kończy się to koniecznością dokonania nowego przelewu za dostawcę. Dobrym pomysłem jest uzgodnienie warunków z wyprzedzeniem, aby uniknąć kłótni, rozczarowania i dodatkowych kosztów na tym etapie importu.

Koszt transportu w trakcie importu z zagranicy

Rzeczywisty koszt transportu jest dość prosty do wyjaśnienia. Gdy sprawdzasz cenę transportu tutaj na portalu i znasz swoje warunki handlowe, jak wspomniano powyżej, otrzymasz koszt całkowity importu. Przedstawiona cena gwarantuje, że nie zostaną naliczone żadne dodatkowe opłaty.

Jeśli zdecydujesz się na wycenę bezpośrednio od spedytora, powinieneś bardzo uważnie zapoznać się z ofertą. Musisz upewnić się, że w trakcie wysyłki nie pojawią się dodatkowe koszty. Jeśli w ofercie jest wiele dostępnych opcji, ale różne ceny, to musisz dysponować szczegółową wiedzę na temat jednostek, z których są obliczane poszczególne koszty. Często zauważamy zmieszanie, gdy niektóre koszty są obliczane na podstawie liczby linii wymienionych dokumentach celnych, niektóre na podstawie całkowitej masy i liczby palet, a niektóre na podstawie liczby dokumentów przewozowych. Trzeba też być szczególnie czujnym, jeśli w ofercie są określone wyjątki, tj. niektóre koszty lub opłaty nie są zawarte w pierwotnej ofercie. Może to często prowadzić do niespodzianek i rozczarowań w trakcie procesu importu.

całkowity koszt importu towarów z zagranicy

Koszt odprawy celnej i VAT od towarów i transportu – w obrębie UE oraz poza UE

Cło i podatek VAT od importowanych towarów to kwestie, które powodują najwięcej pytań i najwięcej zamieszania wśród klientów. Poniżej postaramy się wyjaśnić najważniejsze zagadnienia związane z odprawą i opodatkowaniem towarów:

Najpierw przyjrzyjmy się odprawom celnym:

  1. Zwykle nie ma opłat celnych (cła) na towary podczas transportu z jednego kraju UE do innego kraju Unii. Istnieją jednak wyjątki, np. w przypadku alkoholu i wyrobów tytoniowych.
  2. Zazwyczaj towary i sam transport poza granicę UE są objęte cłem, np. z Chin lub z Norwegii do Polski. Sam obowiązek zależy od rodzaju wysyłanych towarów i kraju ich produkcji. W przypadku wielu rodzajów towarów cło wynosi 0%, ale należy pamiętać o tym, że zawsze należy dokonać odprawy celnej, chociaż nadal jest ona ustawiona na 0%.
  3. W większości przypadków to spedytor zajmuje się odprawą celną towarów. Odprawa celna również zawarta w cenach, podanych na Transporteca. Pamiętaj tylko, że „odprawa celna” oznacza, że ​​wartość Twoich towarów jest przekazywana do odpowiedniego urzędu celnego w Twoim imieniu. Nie oznacza to, że spedytor zapłaci cło za Ciebie – musisz to zrobić sam.

Następnie przyjrzyjmy się opodatkowaniu VAT:

  1. Zawsze istnieje podatek VAT zarówno od importowanego towaru, jak i od samego transportu. Jedyną zmienną jest to, kto za niego płaci.
  2. Gdy importujesz z innego kraju w UE, zazwyczaj spedytor pobiera VAT z transportu. Jeśli działasz jako firma, musisz zgłosić podatek VAT od towarów za pośrednictwem działu księgowości. Jeżeli jesteś osobą prywatną, sprzedawca obciąży Cię zagranicznym VATem przy zakupie towaru.
  3. Jeśli importujesz towary z kraju spoza UE, nie jesteś obciążany podatkiem VAT od transportu przez spedytora. Zamiast tego urząd celny pobierze podatek VAT zarówno od towarów, jak i od transportu, gdy towary będą przechodzić przez odprawę celną.

całkowity koszt transportu

Ubezpieczenie transportu

Zawsze dobrze jest wykupić ubezpieczenie transportu przy rezerwacji transportu. Standardowo ubezpieczenie ładunku zazwyczaj kosztuje tylko 1% wartości Twoich towarów i transportu. Jest to niewielki dodatek do całkowitego kosztu importu. Cena ubezpieczenia może różnić się w zależności od dostawcy, lokalizacji oraz w zależności od konkretnych rodzajów towarów. Więcej informacji na temat ubezpieczenia komunikacyjnego można znaleźć tutaj.

Odbiór i dostawa Twoich towarów

Innym aspektem, który niestety często może spowodować nieprzewidziane dodatkowe koszty podczas importowania towarów z zagranicy, to specjalne wymagania przy odbiorze lub dostawie towarów. Zazwyczaj występują dwa rodzaje problemów:

  • Potrzeba dostawy z windą
  • Zbyt mało miejsca na ciężarówkę

W przypadku wysyłki paczek dostawa rzadko stanowi problem. Poniższe uwagi odnoszą się tylko do towarów dostarczanych na paletach.

Jeśli nie posiadasz wózka widłowego lub rampy zaprojektowanej do załadunku i rozładunku palet, musisz dostarczyć swoje towary do ciężarówki z wbudowanym podnośnikiem. Jeśli otrzymujesz towary z zagranicy drogą morską lub lotniczą, rzadko będzie stanowiło to problemem. Zazwyczaj wtedy towary będą dostarczane z lokalnego magazynu ciężarówką z windą.

koszt całkowity importu

Jeśli odbierasz towary z Europy, a tutaj mówimy o Europie w szerokim znaczeniu, a nie tylko o UE, twoje towary są zazwyczaj przewożone ciężarówką. Jeśli masz większy niż przeciętny ładunek (który jest nazywany „ładunkiem częściowym”), lub jeśli mieszkasz blisko trasy, przejeżdżający pojazd ciężarowy często może próbować dostarczyć towar bezpośrednio z ciężarówki. W ten sposób spedytor nie musi najpierw wprowadzać towarów do magazynu, a następnie umieszczać go w samochodzie dostawczym na Twój adres. Jeśli wcześniej nie poinformowałeś spedytora, że ​​potrzebujesz dostawy z ciężarówką z dźwigiem, zostaniesz obciążony kosztami z powodu nieudanej próby doręczenia.

Twoim obowiązkiem jest również, aby zapewnić ciężarówce wymaganą przestrzeń do zawracania i pokonywania zakrętów podczas dostarczania towarów. Jeśli musi wycofać, ponieważ nie ma wystarczająco dużo miejsca, aby można było się dostać do ładunku, zostaniesz obciążony również za nieudaną próbę doręczenia.

Oblicz swój całkowity koszt importu

Mamy nadzieję, że powyższe informacje umożliwią obliczenie całkowitego kosztu importu towarów z zagranicy. Jeśli nadal masz pytania, skontaktuj się z nami przez czat, e-mail lub telefonicznie.