Co musisz wiedzieć

Sprowadzanie towarów z USA

Sprowadzanie towarów z USA to nie fizyka kwantowa. Musisz tylko pamiętać o  kilku praktycznych wskazówkach i rozważyć różne możliwości transportu. Pozwoli Ci to znaleźć najlepszą opcję transportu „z drzwi do drzwi” i uzyskać najlepszą możliwą ofertę. Poniżej przedstawiono podsumowanie kluczowych czynników, które odgrywają znaczącą rolę przy imporcie towarów ze Stanów Zjednoczonych.

 

Który sposób transportu jest dla Ciebie najbardziej ekonomiczny?

Istnieją dwie opcje na sprowadzanie towarów z USA – transport morski i lotniczy.  Wybór między nimi zależy przede wszystkim od szybkości, w jakiej towary mają być dostarczone do Twojego domu oraz oczywiście kosztów, które jesteś gotowy ponieść. Ponadto, na wybór najbardziej ekonomicznego rozwiązania transportowego ma wpływ także miejsce na terenie USA, w którym znajduje się dostawca oraz od ilość i waga Twojego towaru.

Transport morski lub lotniczy?

Odległości w USA mogą być bardzo duże, a transport lokalny jest stosunkowo drogi. Dlatego też, przewożąc swoje towary drogą morską  należy zwrócić uwagę, czy twój dostawca znajduje się w głębi kraju, na przykład w Denver lub w stanie Kolorado. W tym przypadku transport lokalny do najbliższego portu w  Los Angeles może okazać bardzo kosztowny ze względu na duże odległości krajowe.

Znaczny koszt krajowego transportu krajowego z Denver do Los Angeles oznacza sprowadzanie towarów z USA drogą lotniczą bezpośrednio do Polski w tej samej lub może po jeszcze niższej cenie. Jednak będzie to zależeć od wielkości i wagi przewożonych towarów.

sprowadzanie towarów z USA

W przypadku przesyłek morskich możesz wysłać przesyłkę jako LCL (mniejszy ładunek kontenerowy), co oznacza, że ​​jeden kontener dzieli kilku importerów.  Zgodnie z zasadą, ma to sens, gdy wielkość Twojego ładunku wynosi mniej niż 15 m3 (metrów sześciennych). Jeśli Twój ładunek jest większy niż 15 m3, najprawdopodobniej lepszą opcją będzie, wybór całego kontenera do przewozu towarów.

Ograniczenia wagowe dla transportu morskiego jest znacznie bardziej elastyczne niż w przypadku transportu lotniczego. Dlatego też w większości przypadków ciężar Twojego ładunku jest nieistotny dla transportu morskiego – chyba że importujesz bardzo ciężkie towary.

Sprowadzanie towarów z USA – co wybrać – FOB lub EXW?

Nie ma wątpliwości, że na terenie USA są zupełnie inne odległości niż w Wielkiej Brytanii. Dlatego transport śródlądowy lub lokalny w USA jest również znacznie droższy niż w Anglii. W związku z tym koszty będą się znacznie różnić w zależności od tego, czy handlujesz na warunkach EXW (Ex-Works, odpowiedzialność  nabywcy) czy FOB (Free on Board, gdy sprzedający jest odpowiedzialny za dostarczenie towarów tylko do portu, czyli za transport lokalny). Jednakże w przypadku przesyłek FOB należy zwrócić uwagę, że magazyn, z którego towary muszą zostać dostarczone, może znajdować się w odległości kilkuset kilometrów od portu. W tym przypadku będziesz odpowiedzialny za koszty z magazynu do portu wyjścia.

Ze względu na te duże odległości, transport morski z USA często odbywa się na warunkach EXW. Jest to znacząca różnica w porównaniu do transportu z Chin, w których najczęściej uzgodnionym trybem wysyłki jest FOB. Ma to sens, ponieważ wszystkie fabryki zostały zbudowane wzdłuż wybrzeża wokół głównych portów chińskich.  Należy więc pamiętać, że rzadko który amerykański dostawca oferuje odpowiedzialność za lokalne koszty transportu (FOB).

Jeśli handlujesz na warunkach EXW, oznacza to, że ​​jesteś odpowiedzialny za cały proces wysyłki – od drzwi sprzedającego. W tym przypadku koszty transportu lotniczego będą często konkurencyjne z kosztami transportu morskiego, o ile towary nie przekraczają 2m3 lub 300kg. Z drugiej strony, gdy jesteś odpowiedzialny za transport towarów do odpowiedniego portu  lub lotniska (FOB), przesyłka powinna wynosić mniej niż 1m3 lub 150 kg, żeby transport lotniczy był opłacalny.

FCL LCL FOB EXW

Sprowadzanie towarów z USA – ramy czasowe

Ponieważ Stany Zjednoczone są bardzo dużym krajem, czas tranzytu zależy od miejsca  odbioru towaru.  Transport morski ze wschodniego wybrzeża prawdopodobnie potrwa około 3-4 tygodni, podczas gdy czas tranzytu z zachodniego wybrzeża to ok. 4-6 tygodni.

Sprowadzanie towarów z USA w przypadku transportu  lotniczego to czas 2-3 dni w przypadku droższych usług i 10-12 dni w przypadku bardziej ekonomicznych  rozwiązań.

Co więcej, transport lotniczy ma dwie podkategorie; „Standardowy transport lotniczy”, co oznacza, że ​​Państwa towary zostaną umieszczone w regularnym samolocie pasażerskim; oraz „usługi kurierskie”, które są dedykowanymi samolotami ładunkowymi specjalizującymi się w mniejszych przewozach przesyłek. Usługi te są zawsze realizowane „od drzwi do drzwi” i są obsługiwane przez firmy kurierskie, takie jak UPS, TNT i FedEx.

Kurier

Dla klientów, którzy chcą skorzystać z usługi kurierskiej, ważne jest, aby wiedzieć, że istnieje znaczna różnica między standardowymi taryfami kurierskimi (dostępnymi dla wszystkich) a wynegocjowanymi stawkami dostępnymi dla dużych klientów. Jeśli nie masz wynegocjowanej umowy z firmą kurierską, możesz skorzystać z usług spedytora lub wyszukać usługę bezpośrednio w serwisie Transporteca, gdzie można uzyskać rabat wraz z tą samą szybką usługą bez konieczności posiadania własnej umowy o stawce.

Przed rozpoczęciem importowania

Kiedy firma planuje rozpocząć sprowadzanie towarów z USA, ważne jest, aby zarejestrować się pod numerem EORI. Zwykle trwa to 3 dni robocze i można to zrobić na finanse.mf.gov.pl. Numer EORI jest wymagany, aby wszystkie firmy mogły importować i eksportować towary do i z krajów UE.

Znajdź tutaj istotne informacje dotyczące importowania do Polski.

Należy zauważyć, że niektóre towary posiadają ograniczenia i wymagają licencji importowej (i eksportowej). Do tej kategorii zalicza się: towary wojskowe, technologię, rośliny i zwierzęta, dzieła sztuki, chemikalia i leki.

import from the usa

Podatek importowy i VAT przy wysyłce towarów z USA

Sprowadzanie towarów z USA lub z innego państwa spoza UE podlega przepisom celnym, które wymagają zadeklarowania towarów przy wjeździe do Polski, niezależnie od ich wartości. Oznacza to również, że musisz zapłacić cło na importowane towary. Kwota zależy od klasyfikacji towarów w ramach taryfy handlowej.

Zalecamy, aby jako importer nowych towarów skontaktować się z Serwisem informacyjno-usługowym dla przedsiębiorcy biznes.gov.pl, gdzie zapoznasz się ze wszystkimi informacjami dotyczącymi importu i ceł. Zwykle nie będzie problemów, ale warto sprawdzić, aby uniknąć nieoczekiwanych kosztów.

Więcej informacji na temat taryf importowych i handlowych można znaleźć w dokumencie: www.parp.gov.pl/files/74/81/380/9897.pdf

Zwróć uwagę, że urzędy celne nie dopuszczą Twoich towarów do transportu, dopóki nie zapłacisz należności i podatku VAT od Twoich towarów.

Jeśli cena frachtu nie zostanie ujawniona oddzielnie, polskie organy celne najprawdopodobniej dodają szacunkową wartość do całkowitej kalkulacji celnej. Jeśli prowadzisz import na zasadach CFR, CIF lub DAP – gdy dostawca z USA jest odpowiedzialny za koszty wysyłki, pamiętaj, że wartość transportu powinna zostać odnotowana osobno na fakturze. W przeciwnym wypadku można się spodziewać podwójnego obciążenia opłatą importową.

Faktura VAT

VAT od importowanego towaru powinien zostać zapłacony bezpośrednio HMRC, a jego wartość zależy od wartości towaru, który znajduje się na fakturze handlowej + kosztów transportu (+ potencjalne ubezpieczenie transportowe).

Bardziej szczegółowe informacje na temat wyceny taryf celnych proszę kliknąć tutaj.

Ponieważ transport towarów do i z Unii Europejskiej nie podlega podatkowi VAT, nie należy płacić VAT za towary przy wysyłce z USA.

taryfy importowe i VAT

Amerykański podatek VAT

Warto zauważyć, że ceny w Stanach Zjednoczonych są zazwyczaj podawane bez podatku VAT (podatek od sprzedaży). Podatek zależy od państwa, z którym ma się do czynienia. Szybkie wyszukiwanie Google może dostarczyć Ci dodatkowych informacji podatkowych dla każdego państwa. Jeśli posiadasz firmę, zajmującą się importem, upewnij się, że sprzedający nie obciąży Cię podatkiem – jeśli tak się stanie, nasze doświadczenie pokazuje, że uzyskanie zwróconej kwoty może być dość trudne.

Sprowadzanie towarów z USA – przykłady cen

Poniżej wymieniono kilka przykładów cen importu z USA. Przykłady obejmują różne środki transportu, aby pokazać, które rozwiązanie będzie dla Ciebie najwłaściwsze. Należy pamiętać, że ceny są orientacyjne, i uzależnione od cen ropy naftowej, kursów walut i ogólną sytuacją na danym rynku.

Los Angeles, CA – Warszawa
1 paleta: 1.8 m3/300 kg, 37 dniowy transport morski, z drzwi do drzwi (EXW)
PLN 3210

Nowy Jork, NY – Poznań
1 paleta: 1.8 m3/300 kg, 26 dniowy transport morski, z portu do drzwi (FOB)
PLN 1298

Las Vegas, NV – Kraków
2 paczki: 0,40 m3/50 kg, 8 dniowa przesyła kurierska, z drzwi do drzwi (EXW)
PLN 1038

St. Louis, MO – Gdańsk
2 palety: 1,9 m3/240 kg, 7 dniowy transport lotniczy, z portu do drzwi (FOB)
PLN 2643

Detroit, MI – Wrocław
1 paleta: 1,4 m3/510 kg, 5 dniowy transport lotniczy, z drzwi do drzwi (EXW)
PLN 4980

shipping prices from usa

Odpowiedzialność spedytorów

Niezależnie od tego, do którego miejsca na świecie importujesz swoje towary, każdy spedytor ma ograniczoną odpowiedzialność na mocy konwencji międzynarodowych na następujących warunkach

Transport morski: ok. 8,5 PLN za 1 kg ładunku
Transport lotniczy: ok.  85 PLN za 1 kg ładunku
Transport drogowy: ok. 40 PLN za 1 kg ładunku

Oznacza to, że w nieszczęśliwym przypadku, gdy Twój ładunek zostanie uszkodzony lub zagubiony podczas transportu, spedytor jest odpowiedzialny jedynie za odszkodowanie w odniesieniu do powyższych kwot.

Jakie są koszty ubezpieczenia przy wysyłce z USA?

Koszt ubezpieczenia jest uzależniony od  wartości Twoich towarów + kosztów transportu. Wszystko co musisz zrobić, to wypełnić wartość swoich towarów w formularzu na Transporteca.pl, system automatycznie obliczy cenę ubezpieczenia. Jeśli całkowita wartość nie przekracza 56.642 PLN, to kosztować  ubezpieczenie będzie tylko od 118 do 425 PLN. Jeśli całkowita wartość przekracza 56.642 PLN, koszty ubezpieczenia oblicza się następująco: 0,70% wartości x.