przewodnik

Transport Kontenerowy

W tym poradniku dotyczącym kontenerów otrzymasz szybkie wskazówki związane z nowoczesnymi kontenerami transportowymi oraz porady, jak wybrać najwłaściwszy kontener do Twojego transportu. Transport kontenerowy to jedna z opcji, z której możesz skorzystać zamawiając trasport na Traporteca.pl

Transport kontenerowy to transport dużych ładunków. Świat na przestrzeni 100 lat stworzył ogromną liczbę rodzajów kontenerów o różnych wielkościach, lecz system 20/40-stopowy jest systemem, który z czasem zaczął całkowicie dominować na świecie i jest jedynym systemem spotykanym w Danii.

W ramach tego systemu istnieje jednak wiele wariantów, z których każdy odpowiada różnym rodzajom ładunków.

Dominują dwa rodzaje kontenerów

Nawet w ramach systemu 20/40-stopowego istnieje wiele rodzajów kontenerów o wielu wielkościach. Na szczęście mamy do czynienia z sytuacją, w której dwa rodzaje kontenerów do transportu suchych ładunków stanową ponad 80% światowej floty kontenerowej i bardzo prawdopodobne jest, iż tylko te dwa rodzaje kontenerów będą miały znaczenie dla Ciebie. Tymi dwoma kontenerami jest kontener 20-stopowy oraz tak zwany 40-stopowy kontener o podwyższonej wysokości (ang. high-cube).

Kontener 20-stopowy (20’ DRY)

Kontener 20-stopowy (20’ DRY)

Liczy sobie 20 stóp długości (stąd pochodzi jego nazwa), 8 stóp szerokości i 8,5 stopy wysokości. Dla Ciebie znaczenie mają wymiary wewnętrzne kontenera, które wynoszą 5,90m długości, 2,35m szerokości i 2,39m wysokości, co daje objętość 33 metrów sześciennych. W praktyce nie należy oczekiwać możliwości wykorzystania ponad 90% objętości, dlatego też należy przyjąć, iż kontener pomieści maksymalnie 30 metrów sześciennych.

Kontener 20-stopowy może transportować ładunki o masie 28 ton, co daje prawie 1 tonę na metr sześcienny. Dlatego też kontener ten dobrze sprawdza się w przypadku bardzo ciężkich ładunków takich jak metal, papier, drewno. Ponadto stanowi on też dobrą alternatywę dla niewielkich przedsiębiorstw, które nie są w stanie wypełnić całego kontenera 40-stopowego.

Wymiary zewnętrzne: 20 stóp x 8 stóp x 8,5 stopy
Wymiary wewnętrzne: 5,90m x 2,35m x 2,39m
Objętość: 33m3
Maksymalna ładowność: 28 ton

Kontener 40-stopowy o podwyższonej wysokości (40’ HC)

Kontener 40-stopowy o podwyższonej wysokości (40’ HC)

Kontener 40-stopowy o podwyższonej wysokości jest kontenerem o standardowej wielkości i stanowi on ponad połowę światowej floty kontenerowej. Zgodnie z nazwą liczy on 40 stóp długości. Określenie „High Cube” odnosi się do 9,5 stóp wysokości, co czyni ten rodzaj o stopę wyższy od kontenera 20-stopowego i „normalnego” kontenera 40-stopowego, które to oba liczą 8,5 stopy wysokości. Kontener o podwyższonej wysokości może pomieścić całe 76 metrów sześciennych. W praktyce należy jednak przyjąć, iż do wykorzystania będziemy mieli nie więcej niż 68 metrów sześciennych.

Maksymalna ładowność dla tego rodzaju kontenera wynosi 26 ton, czyli nieco mniej niż w przypadku kontenera 20-stopowego. Duża objętość sprawia, iż kontener dobrze nadaje się do stosunkowo lekkich ładunków transportowanych w dużych ilościach. Mogą to być na przykład meble, elektronika, niektóre rodzaje tkanin i inne rodzaje ładunków.

Wymiar zewnętrzne: 40 stóp x 8 stóp x 9,5 stopy
Wymiary wewnętrzne: 12,03m x 2,35m x 2,69m
Objętość: 76m3
Maksymalna ładowność: 26 ton

Konstrukcja i zagospodarowanie kontenera

Kontenery traktuje się jako część statku i dlatego też postępuje się z nimi jak z elementami statku. Armatorzy wydają znaczne sumy na ich naprawę i konserwację oraz są one regularnie sprawdzane przez towarzystwa klasyfikacyjne takie jak Det Norske Veritas GL i American Bureau of Shipping. Jeżeli kontener zostanie zaklasyfikowany jako niezdatny do żeglugi, nie będzie on mógł wypłynąć wraz ze statkiem, gdyż w takiej sytuacji cały statek zostanie zasadniczo uznany jako niezdatny do żeglugi.

Konstrukcja i zagospodarowanie kontenera

Szkielet kontenera składa się z dna kontenera i 4 słupów narożnikowych, które wytrzymują wielotonowy nacisk 8-9 spiętrzonych kontenerów znajdujących się powyżej. Na dnie wyłożona zostaje drewniana lub plastikowa podłoga, którą wymienia się wiele razy w trakcie okresu użytkowania kontenera. Kontener spędza zazwyczaj 15 lat na morzu, zanim zostanie sprzedany na złom lub do innych celów.

Na dnie kontenera znajdują się uszy mocujące, z których należy skorzystać, jeżeli nasz ładunek może się przesuwać. Transport kontenerowy ma za zadanie zapewnić bezpieczeństwo towarów.

Konstrukcja i zagospodarowanie kontenera

Razem z kontenerem otrzymujesz też zazwyczaj plombę (ang. container seal) od armatora. Po wypełnieniu kontenera Twoim ładunkiem i zamknięciu drzwi kontenera, plomba zostanie umieszczona w specjalnych uchwytach na drzwiach. Plomba może zostać zerwana wyłącznie za pomocą nożyc do cięcia prętów i stanowi dla Ciebie zabezpieczenie przed otwarciem podczas transportu. Organy kontroli celnej i inne instytucje publiczne takie jak instytucje kontroli żywności i kontroli weterynaryjnej mogą założyć własną plombę na kontenerze.

Inne rodzaje kontenerów

Istnieje bardzo wiele różnych rodzajów kontenerów dla różnych, ściśle określonych celów. Poniżej wymieniamy najpopularniejsze.

Z kontenerów chłodniczych korzysta się głównie do transportu mięsa, owoców, warzyw i innych środków spożywczych oraz ładunków, które należy transportować w stanie zamrożonym lub tylko schłodzonym. Najbardziej zaawansowane jednostki mogą także zmieniać skład powietrza w kontenerze, np. zawartość CO2, tak iż możliwe jest sterowanie procesem dojrzewania owoców podczas transportu.

Z kontenerów zbiornikowych korzysta się głównie do transportu płynów, głownie chemikaliów.

Kontenery typu flatrack wykorzystywane są jako rodzaj „podłogi” na kontenerowcu. Z tego rodzaju kontenerów korzysta się w przypadku elementów, które są zbyt szerokie lub zbyt wysokie, by mogły zmieścić się w zwykłym kontenerze. Przykładem tego rodzaju elementów może być autobus, kotwica statku, buldożer.

Kontenery typu open top to z zasady kontenery bez dachu. Korzysta się z nich zazwyczaj w przypadku towarów, które są bardzo długie i w których załadunek odbywa się najłatwiej z góry w dół poprzez dach. Ładunkami takimi mogą być np. rury lub pnie drzew.

Kontener typu open side jest – jak nazwa wskazuje – kontenerem, którego bok został zastąpiony plastikową plandeką. Takie rozwiązanie umożliwia załadunek kontenera bezpośrednio z boku wózkiem widłowym.

Jaki kontener mam wybrać?

Ogólne zasady dotyczące wyboru kontenera są następujące:

1. Twój ładunek jest o objętości ponad 30 metrów sześciennych i waży mniej niż 26 ton, to powinieneś wybrać kontener 40-stopowy z o podwyższonej wysokości.

2. Twój ładunek jest o objętości 15-30 metrów sześciennych, powinieneś wybrać kontener 20-stopowy.

3. Twój ładunek ma objętość mniejszą niż 15 metrów sześciennych, nie powinieneś zazwyczaj zamawiać całego kontenera. Zamiast tego możesz korzystnie przesłać Twój ładunek jako ładunek drobnicowy. Więcej o ładunku drobnicowym możesz przeczytać tutaj, a w tym miejscu możesz znaleźć ceny dla ładunków drobnicowych.

Historia kontenerów

Historia kontenerów

Chociaż nowoczesny kontener transportowy wiedzie spokojne życie, to wraz z Internetem stanowi on największą rewolucję w nowoczesnym społeczeństwie. To on jest podstawą nowoczesnych łańcuchów dostaw i ogromnej globalizacji, która nastąpiła w ciągu ostatnich 30 lat. To kontener transportowy pozbawił miliony pracowników portowych pracy i ograniczył straty, kradzieże i uszkodzenia towaru prawie do zera. Kontenery transportowe pomogły wygrać wojny i umożliwiały pomoc ludziom w potrzebie.

Jeżeli chciałbyś przeczytać więcej o tej anonimowej skrzynce – której najważniejszą cechą jest to, że wyznacza standardy – polecamy książkę „The Box” autorstwa Marca Levinsona.