Z naszego przewodnika dowiesz się co powinieneś wziąć pod uwagę, dokonując wyboru pomiędzy opcją FCL – pełnym załadunkiem kontenera (ang. full container load) oraz LCL – ładunkiem mniejszym niż pojemność kontenera (ang. Less than Container Load).
Pełny załadunek kontenera [FCL]
Pełny załadunkek kontenera (FCL) oznacza, że jeden klient rezerwuje jeden lub więcej całych kontenerów transportowych. Ponieważ najmniejszy standardowy kontener morski ma wymiary 589 cm x 235 cm x 239 cm lub 19’4 x 7’8 x 7’10 (Długość x Szerokość x Wysokość) i ma maksymalną wagę ładunku 28 ton lub 62 000 funtów, należy rozważyć zarezerwowanie tylko części kontenera jeśli twoja przesyłka jest znacznie mniejsza niż 33 m3 i lżejsza niż 28 ton.
Ładunek Mniejszy niż Pojemność Kontenera [LCL]
Ładunek Mniejszy niż Pojemność Kontenera (LCL) to usługa świadczona przez spedytorów, umożliwiająca klientom rezerwację części kontenera. Spedytor ma wielu klientów o podobnych potrzebach związanych z transportem mniejszych przesyłek w ramach danej trasy . W takim przypadku może zaoferować konsolidację tych przesyłek w jeden wspólny kontener. W ten sposób koszty wysyłki są rozdzielane pomiędzy klientów w oparciu o ilość miejsca, jaką zajmują w kontenerze.
Rozważmy na przykład transakcję, w której stawka za fracht morski wynosi PLN 11 200 za kontener, a stawka za ładunek mniejszy niż pojemność kontenera to PLN 355 za metr sześcienny. Nadawca wysyłając ładunek o objętości 10 m3 i wadze 5000kg miałby następujące opcje:
Zapłacić PLN 11 200 w przypadku wysyłki jako Pełnego Załadunku Kontenera (FCL), lub
Zapłacić PLN 3 550, jeśli nadawca zdecyduje się na wysyłkę w opcji Ładunek Mniejszy niż Pojemność Kontenera (LCL)