W Europie transport drogowy jest dominującym rodzajem transportu. W przypadku przesyłek o objętości od półpalety do całego samochodu ciężarowego z reguły najlepiej skorzystać z usług przewoźnika drogowego, tj. firmy transportowej zarządzającej własną flotą samochodów ciężarowych. Przewoźnicy drogowi wykonują zazwyczaj kursy w ramach wyznaczonych sieci transportowych – często z kilkoma odjazdami dziennie. Dzięki temu Twój ładunek może dotrzeć do miejsc przeznaczenia znajdujących się niemal w całej Europie w ciągu 2-4 dni.
Danske Fragtmænd wykonuje przewozy głównie w granicach Danii
Wśród duńskich przewoźników drogowych najbardziej znana jest z pewnością firma Danske Fragtmænd, która codziennie objeżdża Danię wykonując 350 różnych tras z pomocą 1600 samochodów ciężarowych. Danske Fragtmænd wykonuje przewozy głównie dla szeregu duńskich spedytorów. W ich imieniu zajmuje się odbiorem i dostawą ładunków z ich duńskich magazynów.
Danske Fragtmænd nie jest jednak tradycyjnym przewoźnikiem drogowym, ponieważ należy do 43 samodzielnych przewoźników drogowych.
Duńscy przewoźnicy drogowi w Europie
Istnieje szereg duńskich przewoźników drogowych posiadających własne sieci transportowe w Europie. Wykonują oni zazwyczaj przewozy ciężarowe na trasie z własnych magazynów w Danii do magazynów agentów za granicą. Do odbioru i dostawy na etapie magazyn-klient korzysta się zazwyczaj z lokalnego przewoźnika drogowego, dla przykładu z Danske Fragtmænd w Danii.
Kilku dużych duńskich przewoźników drogowych obejmuje swoim zasięgiem całą Europę, podczas gdy inni skupiają się na regionach (na przykład Europa Wschodnia). Jeszcze inni przewoźnicy koncentrują się na transporcie między Danią i jednym wybranym krajem.
Samochody ciężarowe pokonują zawsze trasy według stałych rozkładów jazdy z codziennymi lub cotygodniowymi odjazdami do różnych krajów. Duża część dostępnej pojemności zostaje sprzedana na rynku transportowym z dnia na dzień (duń. dag-til-dag-fragtmarkedet), tak więc zawsze znajdzie się miejsce na Twoją paletę. Umożliwia to odbiór towaru celem transportu zasadniczo w dniu po zamówieniu transportu.
Przewozy kontraktowe – czemu nie możesz z nich korzystać
Istnieje wielu dużych duńskich przewoźników drogowych, takich jak Alex Andersen, Ole Larsen i Kim Johansen, którzy to operują na innym rynku. Pomimo tego, że często widujesz ich ciężarówki na drogach, nie możesz zadzwonić i zamówić u nich transportu. Wynika to stąd, że ich działalność koncentruje się na przewozach kontraktowych. W ramach takich przewozów obsługują on tylko dużych klientów takich jak przewoźnicy lotniczy, dystrybutorzy i zakłady produkcyjne.
Rodzaje produktów i przewozów
Przewozy wykonywane przez przewoźników drogowych dzieli się zazwyczaj na przewozy drobnicowe (duń. stykgods), przewozy częściowe (ang. part loads) i całopojazdowe (ang. full loads). Definicje tych pojęć nie są w pełni jednoznaczne i są one używane w branży na różne sposoby, lecz ogólnie rzecz biorąc można to wytłumaczyć w następujący sposób:
Ładunek drobnicowy
Ładunek drobnicowy składa się zazwyczaj z 1 lub 2 palet. W przypadku przewoźników drogowych, którzy akceptują ładunki nieznajdujące się na paletach, ładunki te zostaną także określone jako drobnica. Ładunki drobnicowe są odbierane przez – zazwyczaj mniejszy – samochód ciężarowy i przewożone do najbliższego magazynu. Tam zostaną one przeładowane na tira (duń. eksportbil), który przewiezie je do magazynu najbliższego miejscu przeznaczenia. Następnie dostarczone zostają innym samochodem ciężarowym.
Ładunki częściowe
Przesyłki składające się z 3 lub więcej palet nazywa się zazwyczaj ładunkami częściowymi (lub czasami partiami towarów duń. partigods). Przesyłki te odbierane są zazwyczaj u nadawcy przez ten sam samochód ciężarowy, który ma je przewieźć pomiędzy dwoma magazynami. Ten sam samochód ciężarowy zajmie się także dostawą towaru do odbiorcy. W ten sposób oszczędza się na dwukrotnym przeładunku na magazynie. Ma to jednak sens tylko w sytuacji, w której dodatkowy koszt związany z dojazdem tira zarówno do nadawcy, jak i odbiorcy jest mniejszy niż koszt dwóch przeładunków. Zatem ładunki częściowe muszą być zatem co najmniej o pewnej wielkości – zazwyczaj 3 palet – by miało to sens. Z ładunków częściowych korzysta się także w przypadku ładunków, które ciężko przeładować na magazynie, takich jak np. łódź transportowana naczepą.
Ładunki całopojazdowe
Ostatecznie przewoźnik drogowy może przewieźć także ładunki całopojazdowe, co zasadniczo oznacza, iż klient kupuje pojemność całego samochodu ciężarowego, który wykonuje przewóz bezpośrednio od nadawcy do odbiorcy. Standardowa naczepa zasłonowa ma miejsce na 33 palety. Z zasady przyjmuje się, iż musisz być w stanie wypełnić ją w połowie, by ładunek całopojazdowy był tańszy od ładunku częściowego.