Czy masz dość płacenia VAT podczas importu towarów, czekania miesięcy na zwrot ciężko zarobionych pieniędzy i męczącego obciążenia administracyjnego oraz kosztów związanych ze śledzeniem płatności VAT i ich zwrotów? Dla wielu firm podatek VAT od importu przewyższa ich zyski. Utrzymywanie tych pieniędzy jako swego rodzaju pożyczki dla rządu może być tym, co powstrzymuje rozwój Twojej firmy.
Importuj swój ładunek przez Danię i unikaj płacenia VAT od importu
Transporteca importuje wszystkie ładunki do UE przez Danię i dokonuje tzw. „deklaracji celnej UE” w Danii. W rezultacie płacisz standardowe cło unijne, ale nie płacisz VAT od importowanych towarów. Po odprawie celnej UE na granicy duńskiej dostarczamy ładunek do Ciebie, bez względu na to, gdzie w UE się znajdujesz.
Dlaczego tak jest?
Unia Celna UE zajmuje się wszystkimi sprawami celnymi w Unii Europejskiej. Cło jest takie samo w całej Unii, niezależnie od kraju docelowego. Egzekwowanie przepisów odbywa się jednak na poziomie krajowym. Chociaż możesz myśleć, że poszczególne kraje przyjmują podobne procesy i systemy stosowania prawa UE, tak nie jest. Różnice są ogromne. Na przykład wiele krajów UE wciąż działa w oparciu o papierowy system, podczas gdy inne zdigitalizowały swoje procesy celne w latach 90.
Innymi słowy, każdy kraj obsługuje odprawę celną inaczej, mimo identycznego zestawu przepisów.
Dania jest wyjątkowa, ponieważ pozwala firmom z innych krajów UE odprawiać ładunki w Danii bez konieczności rejestracji firmy importującej w Danii. Regulacje UE pozwalają wszystkim państwom członkowskim Unii Celnej UE na to, ale Dania jest jedynym krajem, który umożliwia to w swoich przepisach krajowych. Na przykład polska firma może odprawić swoje ładunki w Danii bez rejestracji w Danii. Jednakże, jeśli ta sama polska firma chciałaby odprawić ładunek w innym kraju UE, na przykład w Szwecji, musiałaby najpierw zarejestrować się w Szwecji.
Jest to szeroko stosowana praktyka, ale nie jest powszechnie znana wśród małych i średnich importerów.
Jak działa proces?
Proces wygląda następująco:
- Rezerwujesz transport swojego ładunku z Transporteca, korzystając z naszego kalkulatora frachtu online na naszej stronie internetowej.
- Walidujemy Twój numer VAT w bazie danych UE (więcej na ten temat poniżej).
- Kierujemy wszystkie ładunki do UE przez Danię, więc nie musisz tego specjalnie zamawiać.
- Gdy otrzymamy niezbędne dokumenty od Twojego dostawcy (fakturę handlową, list przewozowy i konosament), nasz agent celny oblicza cło i przesyła nam obliczenia. Nie ma VAT-u w tych obliczeniach zgodnie z duńskim ustawodawstwem.
- Transporteca wystawia fakturę za cło i przesyła Ci fakturę wraz z obliczeniami. Płacisz fakturę.
- Łańcuch płatności za cło wygląda następująco:
- Ty płacisz Transporteca
- Transporteca płaci agentowi celnemu
- Agent celny płaci duńskim organom celnym
- Duńskie organy celne płacą centralnym organom celnym UE
- Kiedy ładunek przekracza duńską kontrolę graniczną, jest automatycznie i natychmiast zatwierdzony do swobodnego obrotu w ramach Unii Celnej UE, dzięki czemu możemy dostarczyć go do Ciebie w dowolnym miejscu w UE.
- Gdy dostarczymy ładunek, wyślemy Ci ostateczne dokumenty celne. Dokumenty te – wraz z dowodem zapłaty cła – potwierdzają, że zapłaciłeś cło w UE, jak należy.
Czego możesz oczekiwać od współpracy z Transporteca?
-
Mówimy Twoim językiem. Bez żargonu branżowego.
-
Jesteśmy transparentni. W każdej chwili możesz zobaczyć przeszłe i przyszłe etapy swojej przesyłki.
-
Nie mamy opłat za anulowanie ani zmiany rezerwacji.
-
Jesteśmy bezpiecznym wyborem. Bez niespodzianek, ukrytych kosztów ani nieoczekiwanych opłat.
-
Pokażemy Ci koszty każdej zmiany, jaką możesz chcieć wprowadzić po dokonaniu rezerwacji.
-
Zautomatyzowaliśmy wszystkie procesy, dzięki czemu wszystko działa bez opóźnień.
-
Jesteśmy uczciwi. Jeśli pojawią się dodatkowe koszty, dokumentujemy i wyjaśniamy je.
-
Pracujemy jako część Twojego zespołu. Twoje interesy są naszymi interesami.
Jakie są wymagania?
Istnieje jeden ścisły wymóg: Transporteca musi być w stanie zweryfikować, że Twoja firma posiada ważny numer VAT.
Podczas dokonywania rezerwacji na portalu Transporteca prosimy o podanie numeru VAT. Następnie, przed rozpoczęciem transportu Twojego ładunku, sprawdzamy numer VAT w wspólnej bazie danych UE: ec.europa.eu/taxation_customs/vies/vatRequest.html. Po zweryfikowaniu numeru VAT rozpoczynamy proces transportu. Jesteśmy zobowiązani do sprawdzenia numeru VAT za każdym razem, gdy zaczynasz nowy transport, aby upewnić się, że numer nie wygasł.
Czy wysyłka przez Danię zwiększa koszty transportu?
Aby zastosować duńskie przepisy, dzięki którym nie musisz płacić VAT-u, musimy wysłać Twoją przesyłkę przez Danię. Powszechnym błędnym przekonaniem jest to, że zwiększa to koszty transportu, ponieważ dostawa z Danii trwa dłużej niż dostawa z lokalnego portu w Twoim kraju. Tak jednak nie jest. Rynek transportowy w Danii jest duży i konkurencyjny i oferuje jedne z najniższych cen transportu ciężarowego w UE. Na przykład duńska firma transportowa może dostarczyć ładunek z Danii do Warszawy taniej niż polska firma z Gdańska do Warszawy.
Czy wysyłka przez Danię opóźnia dostawę?
Wysyłka przez Danię nie opóźnia dostawy.
W przeciwieństwie do wszystkich innych organów celnych w UE, duńskie organy nie wymagają odniesienia do ładunku z kontroli celnej na granicy w celu zwolnienia przesyłki. Oznacza to, że w momencie, gdy ładunek przekracza granicę duńską i zostaje zatwierdzony przez kontrolę celną, jest natychmiast uwalniany. W większości innych krajów trzeba czekać na wydanie odniesienia do ładunku, zanim można złożyć wniosek o odprawę celną. W Polsce, na przykład, trwa to 4-5 dni od momentu, gdy statek przybywa do portu, do momentu otrzymania odniesienia do ładunku. Kontener musi zostać najpierw rozładowany ze statku, następnie przetransportowany do magazynu i opróżniony. Dopiero gdy ładunek znajdzie się w magazynie, kontrola celna wydaje odniesienie do ładunku, a dopiero potem można rozpocząć proces zatwierdzenia. W sumie oznacza to, że proces celny w Polsce trwa o 4-5 dni dłużej niż w Danii.
Dostawa przesyłki na adres w Polsce trwa zazwyczaj 2-3 dni dłużej z magazynu w Danii niż z magazynu w Gdańsku. Zatem od momentu przybycia statku do portu w Gdańsku do momentu dostarczenia przesyłki byłoby to o 1-3 dni szybciej przez Danię.
Dodatkową zaletą braku oczekiwania na odniesienie do ładunku jest to, że nasz agent celny może wcześniej ukończyć dokumenty celne. Generalnie składamy wniosek celny, jak tylko otrzymamy dokumenty, co ma miejsce w momencie, gdy ładunek opuszcza kraj pochodzenia. Tak więc, jeśli importujesz ładunek z Chin, obliczenia cła zostaną ukończone kilka dni po opuszczeniu Chin przez statek, dając nam dużo czasu na rozwiązanie wszelkich problemów i uniknięcie opóźnień w miejscu docelowym.
Czy zawsze będzie możliwe wysyłanie przez Danię i unikanie płacenia VAT?
Decyzja o zmianie tego stanu rzeczy zależy od duńskiego rządu. Szwecja stosowała te same zasady do 2011 roku, ale zdecydowała się z nich zrezygnować. Nie ma wskazań, że Dania pójdzie w tym samym kierunku.
Czy możliwe jest uniknięcie płacenia cła?
Wszystkie firmy importujące ładunki do UE muszą płacić cło. Obliczenie cła zależy od rodzaju ładunku, jego wartości i innych zasad, ale jest identyczne we wszystkich krajach członkowskich UE. Wiele rodzajów ładunków ma zerową taryfę celną, co oznacza, że nie musisz płacić cła. Nadal dokonujemy obliczeń cła, ale ponieważ jest ono zerowe, nie wystawiamy faktury. Nadal wysyłamy jednak ostateczne dokumenty celne, abyś mógł udokumentować, że ładunek przeszedł proces celny zgodnie z wymogami.