przewodnik

Wybór Firmy Transportowej

Firma transportowa to spółka zarządzająca flotą różnych środków transportu lub sprzedająca kompletne usługi transportowe. Różne rodzaje firm transportowych różnią się ze względu na wielkość, budowę, zwyczaje, stosunki własności i sposób zarządzania. Wybór firmy transportowej jest pierwszym krokiem do zagwarantowania zadowolenia z usługi transportowej.

Przewoźnik drogowy

Wybór firmy transportowej jest ważny przy planowaniu usługi transportowej. Z pojęcia przewoźnika drogowego (duń. vognmand) korzysta się zazwyczaj w przypadku firmy, która posiada flotę pojazdów do transportu osób lub rzeczy. W przypadku transportu osobowego przewoźnik drogowy jest zazwyczaj posiadaczem floty taksówek lub autobusów, podczas gdy w przypadku transportu rzeczy są to zazwyczaj samochody ciężarowe. Przewoźnikiem drogowym może być zasadniczo także pojedynczy kierowca posiadający swój własny ciągnik siodłowy i utrzymujący się z przewozów wykonywanych na rzecz innych. Najwięksi duńscy przewoźnicy drogowy posiadają zazwyczaj kilkaset ciągników siodłowych i trzy razy więcej naczep. Za granicą istnieją jednak przewoźnicy posiadający tysiące samochodów ciężarowych.

Przewoźnik drogowy to zazwyczaj firma, którą posiada i którą zarządza rodzina i która ma do tej pory w nazwie nazwisko założyciela. Duńskimi przykładami są Ole Larsen, Alex Andersen i Kim Johansen. Danske Fragtmænd korzysta z innego modelu, ponieważ ich struktura własnościowa składa się z 43 samodzielnych przewoźników drogowych.

Armator kontenerowy

Armatora kontenerowego określa się także jako shipping line lub przedsiębiorstwo żeglugi liniowej. Pomimo tego, iż pomiędzy tymi pojęciami istnieją realne różnice, używa się ich popularnie do określenia przedsiębiorstwa, które posiada i/lub zarządza statkami transportującymi kontenery w różnych miejscach świata.

Działalność armatora kontenerowego jest niezwykle kapitałochłonna. Pojedynczy, nowoczesny kontenerowiec mogący przetransportować 20000 kontenerów naraz kosztuje około miliarda koron duńskich. Potrzeba około 12 kontenerowców, by móc oferować usługi transportowe z Dalekiego Wschodu do Europy Północnej opierające się na cotygodniowym wyjściu z portu, tzn. należy zamrozić kapitał o wartości 12 miliardów koron. Dlatego prawie wszyscy armatorzy kontenerowi są członkami jednego lub więcej porozumień, w ramach których dzielą oni koszty. W ramach takiego porozumienia 4 armatorów może zapewnić 3 statki i dzięki temu przetransportować 5000 kontenerów na tydzień. Rozwiązanie takie ogranicza ryzyko własne i zwiększa znacznie wielkość sieci współpracy.

Oprócz wielkich armatorów kontenerowych transportujących kontenery pomiędzy kontynentami, istnieje też szereg armatorów operujących tzw. feederami transportującymi kontenery z dużych, głównych portów, takich jak Rotterdam i Antwerpia do mniejszych portów, takich jako Kopenhaga, Fredericia i Oslo. Tego typu statki są dużo mniejsze i mogą przetransportować zazwyczaj 500-1000 kontenerów.

Armatorzy kontenerowi, tak jak przewoźnicy drogowy, to w dużej mierze firmy rodzinne lub kontrolowane przez rodziny. Najwięksi światowi armatorzy Maersk Line, MSC i CMA CGM są firmami zarządzanymi przez rodziny, które je założyły. Ponadto niektórzy armatorzy kontenerowi rozrośli się tak bardzo, iż mają oni znaczenie dla ekonomii krajów, z których pochodzą oraz dla bezpieczeństwa dostaw. Było to szczególnie widoczne, gdy największy kryzys branży kontenerowej uderzył w armatorów kontenerowych w 2009 roku podczas kryzysu finansowego. Szereg armatorów uzyskało wtedy wsparcie ekonomiczne ze strony rodzimych rządów, by zapewnić ich przetrwanie. Armatorzy ci nie mogli zwyczajnie upaść ze względu na swoją wielkość (ang. too big to fail).

Wybór Firmy Transportowej

Przewoźnik lotniczy

Przewoźnik lotniczy posiada lub zarządza pewną ilością samolotów pasażerskich i jego głównym zadaniem jest transport pasażerów z jednego miejsca na świecie w drugie. Wszystkie długodystansowe maszyny zostały zaprojektowane tak, iż pod kabiną pasażerską znajduje się miejsce na sporą ilość ładunku. Większość przewoźników lotniczych decyduje się zatem na prowadzenie własnej firmy transportowej i sprzedaż tej przestrzeni na cele transportu lotniczego. Inni przewoźnicy lotniczy decydują się na sprzedaż całej dostępnej przestrzeni innej spółce, która to zajmuje się jej odsprzedażą na rynku.

Cena transportu towarów w przypadku transportu lotniczego

Wielu dzisiejszych największych światowych przewoźników lotniczych zostało założonych przed rządy rodzimych krajów na początku XX wieku. Dotyczy to wszystkich dużych krajów europejskich, które założyły linie lotnicze takie jak:

British Airways (Wielka Brytania)
Lufthansa (Niemcy)
Air France/KLM (Francja/Holandia)
Alitalia (Włochy)
Iberia (Hiszpania)
SAS (Dania, Norwegia, Szwecja)

W przypadku omawiania tych przewoźników lotniczych używa się często angielskich określeń „flag carrier” lub „legacy carrier”, by odróżnić je od nowszych przewoźników założonych później w warunkach wolnej konkurencji. Do tej grupy należą linie lotnicze Virgin Atlantic, Ryanair, Norwegian oraz wszystkie amerykańskie linie lotnicze.

Firma kurierska

Firmy kurierskie mają różne formy i wielkości. Najbardziej znanymi spółkami są światowi gracze tacy jak FedEx, UPS, DHL i TNT. Ponadto w Europie mamy wiele regionalnych firm kurierskich, w tym najpopularniejsze w Danii GLS i Bring. Istnieje też wielu krajowych graczy takich jak Minitrans i Kurérgruppen. Na końcu warto dodać, iż na rynku funkcjonuje także wiele lokalnych firm jednoosobowych, tzw. „a man with a van”.

Firma kurierska

Cechą wspólną wszystkich firm kurierskich jest to, iż w wysokim stopniu biorą one odpowiedzialność za cały łańcuch transportowy od nadawcy do odbiorcy. Wielkie spółki posiadają i zarządzają własnymi, ogromnymi sieciami transportowymi składającymi się z samolotów, samochodów ciężarowych i centr dystrybucji. Niewielkie spółki muszą zadowolić się mniejszymi aktywami. Najczęściej posiadają one magazyn do przeładunku towarów między własnymi pojazdami.

Spedytor

Spedytor odróżnia się od innych firm transportowych tym, iż żyje on z kupowania i sprzedawania usług transportowych. Spedytorzy kupują na przykład miejsce w kontenerze morskim, miejsce w magazynie i miejsce w samochodzie ciężarowym i zestawiają to razem w transport od drzwi do drzwi, który to sprzedają swojemu klientowi. Bez spedytorów nowoczesny łańcuch dostaw nie mógłby funkcjonować i klient musiałby sam zająć się zakupem każdego elementu w łańcuchu transportowym i skoordynować całość w łączną usługę transportową.

Spedytorzy mogą wybrać rozwiązanie biznesowe, w którym nie posiadają i nie zarządzają środkami transportu i zapleczem magazynowym. Zasadniczo mogą oni kupić wszystko jako usługę. W praktyce jednak większość spedytorów decyduje się na posiadanie co najmniej magazynu na swoim krajowym rynku.

Spedytor

Logistyka jest niemalże z definicji przedsięwzięciem międzynarodowym. Spedytorzy korzystają zatem ze swojej sieci agentów rozmieszczonych na świecie do koordynacji elementów transportu odbywających się za granicą. Agencje te mogą być częścią firmy spedycyjnej, lecz najczęściej korzysta się z usług innych firm. To oznacza, iż nawet niewielka firma spedycyjna może wykonywać usługi transportowe między Danią i większością krajów świata.

Znajdź firmę transportową na Transporteca

Na Transporteca możesz znaleźć firmy transportowe oferujące usługi, których właśnie szukasz. Odpowiadamy za jakość usług i gwarantujemy, iż nie znajdziesz lepszej ceny na rynku z naszą gwarancją ceny.